SUSTAINABLE DEVELOPMENT AND MODERN CHALLENGES OF HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS IN THE REGIONS OF GEORGIA
Natia Tsiklashvili
Batumi Shota Rustaveli State University
Georgia
https://orcid.org/0000-0003-0638-7376
Tamari Poladashvili
Batumi Shota Rustaveli State University
Georgia
https://orcid.org/0000-0002-7597-7997
Purpose: Education is one of the fundamental factors of economic prosperity in all respects. It is impossible to talk about the sustainable economic development of the country without substantial investments in human capital and investment into higher educational institutions. Education improves the standard of living of the population and expands the opportunities to receive more benefits, which will be equally important for both the individual and the society as a whole. There are growing initiatives among educated people such as entrepreneurship, technological development, etc. At the same time, the distribution of income between population groups is improving. The given paper discusses the scientific literature in the field of sustainable development through higher educational institutions. Scholars of economic theory emphasize a few major aspects that show the role of higher education in economic growth: Alongside education, human capital gradually increases which leads to increased competitiveness of the labor force, not only in the national but also in the international labor market (Neoclassical growth theory). The high level of education can increase the efficiency of the economy, investment in human capital, innovation, and knowledge are significant contributors to economic growth. Hence, it focuses on positive externalities and spillover effects of a knowledge-based economy which leads to economic development (endogenous growth theory). Education can facilitate the diffusion and transfer of knowledge. Hence, it supports macroeconomic sustainability and the economic conditions of individuals.
Methodology / approach: To address the local issues, the present article researched ten educational institutions across Georgia, including state and private HEIs. Qualitative research was done by analyzing in-depth interweaves of representatives from each institution, and respondents were rectors/vice-rectors/heads of quality assurance service at the institute.
Results: The result shows that there is a number of challenges that institution face in order to maintain sustainable development and be strong links to education and the labor market. Mostly it’s connected with bureaucracy, insufficient finances they receive, and local challenges that differ across the regions.
Originality / scientific novelty: The article identifies components hindering the sustainable economic development of higher educational institutions of Georgia.
Practical value / implications: For the sustainable economic development of universities and educational universities located in the regions of Georgia, we have developed recommendations and proposals that will significantly improve their current situation.
Key words: Higher education, sustainable development, higher educational institutions.
Downloads
References
ბრეგვაძე, თ., გურჩიანი, ქ., & ლორთქიფანიძე, თ. (2019). აკადემიური და ადმინისტრაციული პერსონალის საერთაშორისო მობილობა: გამოცდილება და გამოწვევები საქართველოს უმათლეს საგანმანათლებლო დაწესებულებებში. ერაზმუს+ საქართველოს ეროვნული ოფისი. http://erasmusplus.org.ge/files/publications/Research%20Projects/ GEO/ICM%20Staff%20Mobility%20Study%202019.pdf
ბრეგვაძე, თ., გურჩიანი, ქ., გრძელიძე, ი., & კახიძე, ა. (2017). უნივერსიტეტები როლი რეგიონულ განვითარებაში. თბილისი: ერაზმუს+ საქართველოს ეროვნული ოფისი.
გაგნიძე, ი. (2019). მეოთხე ინდუსტრიული რევოლუცია - უმაღლესი განათლების უმნიშვნელოვანესი გამოწვევა საქართველოში. ეკონომიკა და ბიზნესი, #3, 58-78.
განათლების აკრედიტაციის ეროვნული ცენტრი. (2006). ხარისხიანი უმაღლესი განათლებისთვის – წლიური ანგარიში. თბილისი. Retrieved from https://eqe.ge/res/docs/angarishi2006.pdf
განათლების პოლიტიკის დაგეგმვისა და მართვის საერთაშორისო ინსტიტუტი. (2008). უმაღლესი განათლებისა და მეცნიერების სტრატეგიული განვითარება საქართველოში – რეფორმის განხორციელების მხარდამჭერი პლატფორმის ჩამოყალიბება. თბილისი. Retrieved from https://www.osgf.ge/files/Information_about_EPPM_project_(HERP).pdf
განათლების საერთაშორისო ცენტრი. (2019). 2019 წლის ანგარიში. თბილისი: განათლების საერთაშორისო ცენტრი. Retrieved 02 20, 2020, from http://iec.gov.ge/portals/_default/Skins/Xcillion/Images/File/ ganaTlebis%20saerTaSoriso%20centris%20angariSi%20saboloo%20qurvi.pdf
განათლების ხარისხის განვითარების ეროვნული ცენტრი. (2016). განათლების ხარისხის განვითარების ეროვნული ცენტრის წლიური ანგარიში. თბილისი. Retrieved from https://eqe.ge/res/%E1%83%95.NCEQE_2016%E1%83%AC%E 1%83%9A%E1%83%98%E1%83%A1%E1%83%90%E1%83%9C%E1%83 %92%E1%83%90%E1%83%A0%E1%83%98%E1%83%A8%E1%83%98.pdf
განათლების ხარისხის განვითარების ეროვნული ცენტრი. (2020). უმაღლესი განათლების ხარისხის უზრუნველყოფა. თბილისი. Retrieved 01 07, 2021, from https://eqe.ge/ka/page/parent/581/umaghlesi-ganatlebis-khariskhis-uzrunvelqofa
განათლების ხარსიხის განვითარების ეროვნული ცენტრი. (2021). საქართველოს განათლების სისტემა. თბილისი. Retrieved from https://eqe.ge/ka/page/static/7/ganatlebis-sistema
დავითაძე ლ. (2018). უნივერსიტეტისა და სამეწრამეო სფეროს თანამშორმლობის პრაქტიკის კვლევა (საქართველოს რეგიონული უნივერსიტეტების ტექნოლოგიური ფაკულტეტების საფუძველზე). თბილისი: დისერტაცია.
ზურაბიშვილი, თ. (2006). თვისებრივი მეთოდები სოციალურ კვლევაში. თბილისი: სოციალურ მეცნიერებათა ცენტრი.
თურმანიძე თ. (2017). ქალთა ეკონომიკური შესაძლებლობები და მათი რეალიზაციის ტენდენციები საქართველოში. ბათუმი: ბათუმის შოთა რუსთაველის სახელმწიფო უნივერსიტეტი.
საქართველოს ეკონომიკისა და მდგარადი განვითარების სამინისტრო. (2017). უნარებზე საწარმოათა მოთხოვნის სტატისტიკური გამოკვლევა – ანგარიში. 1-68.თბილისი. http://www.lmis.gov.ge/Lmis/Lmis.Portal.Web/Handlers/GetFile.ashx?Type=News&ID=54fc8033-f632-4670-9be7-45bb3f23cad8
საქართველოს ეკონომიკისა და მდგრადი განვითარების სამინისტრო . (2019). სამშენებლო ინდუსტრიაში შრომის ბაზრის საჭიროებათა კვლევა. 1-61. თბილისი. http://www.lmis.gov.ge/Lmis/Lmis.Portal.Web/Handlers/GetFile.ashx?Type=Survey&ID=1cf1efe2-ade4-4ff9-a716-5299ead1b260
საქართველოს ეკონომიკისა და მდგრადი განვითარების სამინისტრო. (2017). საქართველოს შრომის ბაზრის ანალიზი. თბილისი. Retrieved 03 20, 2020, from http://www.lmis.gov.ge/Lmis/Lmis.Portal.Web/Handlers/GetFile.ashx?Type=UserReport&ID=3f4d3d8f-e53a-4292-923e-ee2527bcb2f3
საქართველოს ეკონომიკისა და მდგრადი განვითარების სამინისტრო. (2019). საქართველოს შრომის ბაზრის ანალიზი. 1-91.
საქართველოს ეკონომიკისა და მდგრადი განვითარების სამინისტრო. (2020). საქართველოს შრომის ბაზრის ანალიზი. 1-63.
საქართველოს ეკონომიკისა და მდგრადი განვითარების სამინისტრო. (2020). უნარებზე საწარმოთა მოთხოვნის კლვევა. 1-60.
საქართველოს მთავრობა. (2017 ). განათლებისა და მეცნიერების ერთიანი სტრატეგია 2017–2021. 1–48.
საქართველოს მთავრობის დადგენილება #468. 14.09.2018. (14.09.2018). საქართველოს განათლების, მეცნიერბის, კულტურისა და სპორტის სამინისტროს დებულების დამტკიცების შესახებ. . თბილისი.
საქართველოს პარლამენტი. (2004). საქართველოს კანონი „უმაღლესი განათლების შესახებ". Retrieved from https://matsne.gov.ge/ka/document/view/32830%23?publication=85
საქართველოს პარლამენტი. (2018). საქართველოს კანონი პროფესიული განათლების შესახებ. Retrieved from https://www.mes.gov.ge/uploads/files/kanoni-profesiuli-ganatlebis-shesaxeb-2018.pdf
უსდ–ს ავტორიზაციის სტანდარტები. (2018). უმარლესი საგანმანათლებლო დაწესებულებების ავტორიზაციის სტანდარტი. თბილისი: საქართველოს განათლებისა და მეცნიერების მინისტრის 2018 წლის 31 იანვრის ბრძანება. Retrieved 03 19, 2020, from https://eqe.ge/res/docs/N3_7.02.2018.pdf
ჩოხელი, ე. (2014). უმაღლესი განათლების ინტერნაციონალიზაცია გლობალიზაციის პირობებში . თბილისი: ივანე ჯავახიშვილის სახელობის თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტი. Retrieved 02 02, 2021, from http://eprints.tsu.ge/662/1/Internationalization%20of%20 %20High%20%20Education%20%20in%20%20the%20%20Era%20%20of%20%20Globalization.pdf
წიკლაშვილი, ნ., & ფოლადაშვილი, თ. (2021). საქართველოს რეგიონებში მდებარე უმაღლესი საგანმანათლებლო დაწესებულებების ჩართულობის კვლევა კურსდამთავრებულთა დასაქმების ჭრილში. გლობალიზაცია და ბიზნესი, #12, 37-44. doi:https://doi.org/10.35945/gb.2021.12.004
წულაძე ლ. (2020). სოციოლოგიური კვლევის თვისებრივი მეთოდები. თბილისი: ივანე ჯავახიშვილის სახელობის თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტი.
ხარისხის უზრუნველყოფის სტანდარტები და სახელმძღვანელო პრინციპები ევროპის უმაღლესი განათლების სივრცეში. (2005). https://www.mes.gov.ge/uploads/Bologna/4%20QA_geo_final.pdf
Danish Trade Union Development Agency. (2021). Labour Market Profile Georgia -2021. 1-40.
Douglas, J. (1985). Creative interviewing. London: SAGE.
Etzkowitz, H. (2010). University-Industry-Government: The Triple Helix Model of Innovation. Corpus ID: 18694456.
Kharaishvili, E., Chavleishvili, M., Lobzhanidze, M., Damenia, N., & Sagareishvili, N. (2017). Problems of Youth Employment in Agricultural Sector of Georgia and Causes of Migration. International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic, Business and Industrial Engineering, 2116-2121.
Poladashvili T. (2018). STUDENTS’PERSPECTIVE TOWARDS TO BOLOGNA PROCESS AND EMPLOYABILITY (CASE STUDY OF BULGARIA). Economic Archive, 68-86.
Poladashvili, T. (2019). ROLE OF THE HUMAN CAPITAL INTO THE ECONOMIC GROWTH. ля наукових працівників, викладачів, аспірантів, студентів, практиків., 194-196.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Natia Tsiklashvili, Tamari Poladashvili
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.